lördag 28 juli 2012

Lundafavoriter

Vi var i Lund idag och därför tänkte jag skriva ett inlägg om favoritställen i Lund. Lund är en stad som har en stor plats i våra hjärtan, denna mysiga stad där vi bott, jobbat och pluggat och liksom alltid fått tillfälle att återvända till. I Lund finns ett jättestort utbud av restauranger och caféer och det känns som det har öppnat flera nya ställen varje gång man kommer dit. Så jag kan nog inte påstå att jag har jättekoll på allt som finns utan tipsar om mina favoriter som jag testat och gärna återvänder till.

Butiker; Lund är en bra stad att "gå på stan" i, lagomt stort och inte så utspritt som Malmö men samtidigt ett bra utbud och dessutom mysig miljö. Jag brukar alltid titta in på Barnsligt i Bytaregränd, som har barnkläder tex Name it, Småfolk, Me and I mm. Här finns även skor. Precis intill ligger Krabat som säljer leksaker med kvalitet. En annan affär med bra utbud på barnkläder är Harmoni barn, där de har märken som Villervalla och Molo. Jag saknar den här typen av barnkläder i Helsingborg men eftersom de här märkena ofta är lite dyra så försöker jag passa på att fynda när det är rea. Eftersom Indiska inte finns på stan i Helsingborg passar jag alltid på att gå in när jag är i Lund.

Mat; Som sagt, utbudet i Lund är jättestort och jag får lätt lite beslutsångest när det är dags att bestämma matställe. Klostergatans Vin och delikatess  bjuder på god lunch, när jag skrev magisteruppsats unnade jag och min uppsatspartner oss en lunch i veckan här, lyx! (Kanske inte stans barnvänligaste ställe dock, om barnen inte endera är små och i vagn, eller stora och kan uppföra sig).  Saluhallen håller på att få en ansiktslyftning och här finns tex. Alfredo's som bjuder på god pasta - prisvärt är det också. Jag gillar även V.E.S.P.A, där man äter god pizza och pasta. Viggos precis vid stationen har rejäla goda burgare med goda pommes och dressing till. Verkligen prisvärt! Italia il Ristorante har goda pizzor och god lunch.

Glass; Äter man förslagsvis på Glasskulturen på Stortorget

Fika; Finns väldigt många caféer, en del gamla som hängt med ett tag, andra nyare. Jag gillar tex. Il cafe d'Italia på Kyrkogatan som har supergoda mackor. Patisseriet på Klostergatan som ju blommat upp som någons slags delikatess-gata tillhör en av mina favoriter, här finns supergoda lite annorlunda mackor, sallader och paj och massvis med gott fika.


Prisnivå; Beror på vart man äter, fikar o handlar...

Barnvänligt; Ja, men vi saknar en lekplats i centrala Lund även om den i Stadsparken är stor och rolig.

Ta sig hit; Finns ingen anledning att inte åka kollektivt till Lund, tvärtom är det svårt att ta sig fram o hitta parkering.

Göra här; Kolla in Lundahäftet för rabatter på diverse sevärdheter. Eftersom Lund blir lite folktomt på sommaren har stan satsat på Lundasommar - en massa arrangemang och aktiviteter.

Senast besökt; Juli 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar