lördag 14 juli 2012

Utflykt; Tema lantliga caféer.

I dag har vi för första gången varit på Wideröra Café, jag har länge tänkt att vi skulle åka dit för jag har tyckt att det verkade mysigt. Och det är det. Och väldigt fint. Och det är mysigt att köra ut på landet tycker jag, köra genom fin natur och titta på hästar längs vägen. Wideröra gård är en jättefin gammal gård med gamla anor, här finns två gamla längor; en med en konstutställning och en med försäljning av diverse produkter; roliga smycken, trädgårdskläder, fina väskor och lite alla möjliga handgjorda grejer. På Wideröra säljs även växter. Och så finns det fina hästar. Själva gården är fin och trädgården väldigt välskött och man få gärna gå runt och titta. Ja, och man kan fika också men urvalet är VÄLDIGT litet, jag hade förväntat mig ett "riktigt" café och blev lite besviken när jag såg urvalet; kanelbullar, chokladkakor och citronmarängkakor (väldigt små bitar), och kaffe, te (påste) och hemgjord flädersaft. De har gjort jättefint och har det väldigt mysigt så jag tycker det är synd att de inte satsar mer på fikat.

Ett annat lantligt café som ligger närmare Rydebäck är Café Lantlust, här finns en väldigt fin trädgård med bla orangeri och kinapark, en antik- och loppisbutik och ett konstgalleri. Man kan äta Tonfiskrullar här men annars ligger fokus på fika. Inget jättestort utbud här heller, men betydligt mer än på Wideröra. Här är mysigt att stanna och fika, och dessutom är det kul att det finns lite att titta på. Det finns både höns, hund och katter på gården

Ett tredje lantligt beläget fik är Flinkmans fik i Sireköpinge, detta är mer ett riktigt café, med stort utbud vad gäller fika och även mackor. Ett sympatiskt ställe att fika på och här finns även djur i hagarna intill. Granne med Flinkmans ligger Sireköpinge stengods som man kan passa på att titta in på.


Prisnivå; Inte särskilt dyrt.

Barnvänligt; Jadå, lantlig miljö och lite djur och så god fika är alltid mysigt.

Ta sig hit; Bil till alla ställena. Om man inte bor så när så man kan gå eller cykla.

Senast besökt; Wideröra, juli 2012, Café Lantlust, sommaren 2011, Flinkmans var det längre sen vi besökte - kanske snart dags igen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar