tisdag 31 juli 2012

Utflyktsakuten tipsar; Sommarlunch

Vi tycker det är ganska skönt att vara hemma en stor del av sommaren och göra små utflykter, en trevlig grej man kan göra under sommaren när man är ledig är att passa på att äta lunch på olika ställen. Även de lite finare restaurangerna har ofta förmånliga och prisvärda luncher. Och det känns faktiskt mycket lyxigare att äta på en riktig restaurang; man blir serverad, och ofta ingår bröd, sallad och kaffe och ibland även dryck. Själv jobbar jag i Kävlinge som är väldigt litet och och har ett ganska så begränsat lunchutbud, därför tycker jag det är extra trevligt att passa på att luncha på schyssta restauranger.

Igår var jag på stan i Helsingborg och åt lunch på Kgränd som blivit valt till bästa lunchställe i Helsingborg. Och jag förstår varför; jättetrevlig personal och god mat, dessutom finns små desserter om man vill lyxa till det lite extra. Till lunchen får man bröd, en liten sallad och vatten. I dag cyklade vi till Råå och åt lunch på Trivas, vi satt på deras mysiga innergård och njöt av god mat. Även här finns bröd, lite olika sallader man kan ta av och vatten samt även kaffe/te efter maten.  Fröken Elins har jag skrivit om tidigare, men tipsar gärna om detta superställe en extra gång. Sen måste jag även få nämna vårt eget Tegel här i Rydebäck som har god lunch. Mysigt läge också, nära havet och stor uteservering. Även här ingår bröd, sallad och kaffe.

Det kan ju vara en bra idé att kolla in restaurangernas menyer för nackdelen med lunchen är att man oftast bara har två rätter att välja mellan. Det är ju även smart att kolla in öppettiderna, tråkigt att komma innan restaurangen är öppen ju! Det kan även vara svårt att hitta bra alternativ till barnen på en del ställen, i måndags var jag på stan själv och behövde inte ta hänsyn till dem, idag åt barnen spätta på Trivas med stor förtjusning. De flesta restauranger erbjuder säkert barnportioner om man frågar men vill man vara säker ska man nog kolla i förväg...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar