onsdag 15 augusti 2012

Norra Hamnen; Helsingborg




















Jag har haft två härliga eftermiddagar/kvällar med mycket sol, många bad och lite lyx i form av mat, kaffe och glass i Norra Hamnen i Helsingborg. Jag älskar kombinationen stad + vatten, jag gillar att kunna bada och sola utan att bli sandig (plus att det inte är så långgrunt som i tex Rydebäck), jag gillar att det är folkliv - alla möjliga människor i olika åldrar och stadier i livet och jag gillar att man kan köpa glass, kaffe och mat utan att gå för långt och dessutom finns toaletter och vattenkranar man kan ta vatten ur. Och jag gillar träbryggorna och de sköna "solstolarna". Och att titta på solnedgången. Och utsikten mot Danmark och Helsingör. Ja, jag gillar väldigt mycket helt enkelt.

I går testade jag Etoile som ligger på Drottningatan, vid Stadsteatern, detta är ju kanske inte direkt i hamnen, men tar man trappan upp/ner så är det inte långt. Jag hade fått ett tips om detta ställe från en kompis och blev inte besviken; god macka (de har även sallader, lasagne, soppa mm) god färskpressad juice (finns många roliga varianter), gott kaffe och trevlig personal! När man sen kommer ner till hamnpromenaden finns massa små glasskiosker och en hel del sommarrestauranger. Helsingborgs Glassfabrik har tex en liten kiosk här (de har även en glasskiosk precis vid Dunkers). Neråt Dunkers till finns förresten ännu fler ställen att äta och fika på, jag har inte provat jättemånga men jag gillar Dunkers bistro där vi ätit ganska många gånger. Spagetti och Köttfärsås till barnen och många goda alternativ till de vuxna. Och en stor schysst uteservering precis vid vattnet. På Brödkultur alldeles i närheten kan man förutom bröd även köpa med sig goda mackor. Om man sen går upp mot Gröningen finns som jag redan nämnt ett gäng ställen; restaurangerna här har ganska hög prisnivå och jag har inte testat dem. Däremot testade jag idag Bagelshopen - ett nyöppnat bagelställe i anslutning till glassbaren på Tågagatan. Här finns massvis med olika valmöjligheter på fräscha bagels och sallader, och riktigt prisvärt är det också - smidigt att ta med sig ner till badet även om det finns uteservering.

Prisnivå; Etoile 69 för god macka, Bagelshopen nätt 50 för fräsch bagel, Dunkers är dyrare (men mer rejäl mat).

Barnvänligt; Jovars, men små barn med spring i benen kan vara jobbiga att vakta längs strandpromenaden - men det finns ju en stor piratlekplats på Gröningen.

Ta sig hit; buss eller tåg till Helsingborg

Göra här; Kolla in mina/våra andra Helsingborgsfavoriter? Lufsa runt i Pålsjöskog?

Senast besökt; Augusti 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar