tisdag 15 januari 2013

Ett halvår med utflyktsakuten















Den 7 juli 2012 startade jag utflyktsakuten, jag har alltid varit nyfiken och gillar att upptäcka nya ställen. Och jag satt ofta och sökte information om olika utflyktsmål men hittade inte alltid vad jag ville. Vi är ganska duktiga på att ta oss iväg och min tanke med bloggen var dels att ge tips till andra utflyktsugna men även för att samla på mig bra utflyktsmål för min egen och hela familjens skull. Bloggen har även blivit ett sätt att dokumentera våra utflykter och en motivation till att hitta ännu fler bra utflykter förstås. Utflyktsakutens första tid la jag upp väldigt många inlägg, jag hade ju många favoriter jag ville dela med mig av, samtidigt som det var sommar och vi var lediga och hade tid att göra ganska mycket utflykter. Tycker faktiskt att med ganska små barn så är det en ganska skön semester att vara hemma men göra många dagsutflykter i stället. I juli blev det 30 inlägg! Och i augusti 15...sen har frekvensen dalat något. Många ställen jag skrivit om är såna ställen vi varit på många många gånger och därför upplever att vi känner till ganska väl. Vissa andra har vi kanske bara besökt en gång.

Det finns ju så många olika typer av utflyktsmål; jag gillar nog allra mest när vi kan vara ute, det är fint väder, vi kan promenera på något fint ställe och sen äta något gott. Jag tycker om att vara ute i naturen men vi är inga utpräglade friluftsmänniskor. Tycker om vatten vädligt mycket, särskilt havet. Och kombinationen hav och stad är väl nästan oslagbar? Jag hade först tänkt ha Nordvästra Skåne som utflyktsbas, och många av utflyktsmålen finns också här, inte så konstigt - det är ju här vi bor. Såklart känner vi bättre till Helsingborg med omnejd bättre än många andra ställen. Men vi har ju bott i Malmö och Lund också och känner till dessa städer väl. Och jag vill skriva om de ställerna också. Så västra Skåne får vara i fokus, men sen gör vi utflykter till Danmark och andra delar av Skåne ibland. Fördelen med Skåne är ju att det är relativt korta avstånd och ganska lätt att ta sig. Jag vill gärna passa på att uppmuntra till att åka kollektivt när det går, så smidigt ju, och billigare o framförallt miljövänligare än bil. Rydebäck ligger ju nära Landskrona och det är en stad vi upptäckt mer och mer under tiden vi bott här.

Om man som vi bor i Rydebäck, så har man nära till mycket fin natur. Till de absoluta favoriterna hör
Glumslövs backar, Havsleden mellan Rydebäck och Ålabodarna,  Råådalen som också är väldigt fint och vi gillar även Wallåkra stenkärlsfabrik väldigt mycket. En av de bästa utflykterna vi gjorde i somras var till Svanshall  otroligt mysigt ställe som vi aldrig ens hört talas om innan. Till de nyare favoriterna som vi upptäckt under 2012 hör Lillaro Café, och Höganäs Saluhall. Ni som brukar läsa Utflyktsakuten märker säkert att mat är ganska viktigt för mig/oss. Tycker i och för sig att det kan vara mysigt att ha med sig egen matsäck, men att sätta sig på en uteservering och bli bjuden på god mat står ganska så högt i kurs. De bästa utflykterna är helt enkelt där man kan göra något trevligt OCH äta något gott.

Jag hoppas att bloggen upplevs som personlig, det är ju mina/våra synpunkter och vi är såklart subjektiva vilket jag ser som en fördel. Vill man bara ha strikt information finns ofta det på hemsidor mm, men hur det verkligen är står ju sällan. Som bibliotekarie är jag van vid "att plocka russinen ur kakan" och vaska fram relevant information och min förhoppning är även att kunna hitta de bästa utflyktsställerna.

Utflyktsakuten finns även på facebook, där skriver jag ofta smågrejer om tex lunchställen jag testat så jag hoppas du följer med dit också.Synpunkter och kommentarer är alltid välkomna både här på bloggen och på facebook.

Inför 2013 har jag såklart en lång lista på ställen jag vill besöka, hoppas kunna åstadkomma en bra blandning av olika typer av utflyktsmål....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar