söndag 24 februari 2013

Planetariet, Köpenhamn



















Efter ett sportlov utan tillstmymelse till roliga aktiviteter eller utflykter kände jag att det kunde vara dags för en lite mer storstilad utflykt nu när vi äntligen är hyfsat friska. Så jag tog med mig min sjuåring till Planetariet i Köpenhamn. Dottern har ju ett ganska stort intresse för rymden, och jag tyckte därför att detta var ett perfekt utflyktsmål en gråkall februaridag. Jag vet inte, kanske hade jag fel förväntningar eller lite för höga förväntningar för jag blev nog ändå lite besviken. Själva utställningen var mycket mindre än jag trott, mycket mindre man kunde titta på och göra. Det häftigaste var nog de skalenliga planeterna som hängde från taket. Här finns lite små experiment man kan göra, känna hur mycket 5 kg väger på Jupiter, jorden och månen tex och ett "spel" där man ska styra en rymdraket. Självklart kan den som vill fördjupa sig och läsa alla texter osv men min erfarenhet är att de flesta barn inte riktigt har tålamod med sånt utan vill ha mer "direkta" upplevelser.

I biljettpriset ingår också att man kan titta på 3D-filmer (kortfilmer) i en biosalong men den stora upplevelsen är rymdteatern med en 1000 kvadratmeter stor bioduk. Här visas olika filmer enligt ett program, ett tips är att försöka tima in en film man vill se och sen kolla in utställningen efteråt. (Det behöver man inte avsätta så lång tid för.) Varje "film" inleds med en rymdresa där planeterna kommer så nära så man tror man kan sträcka ut händerna och ta på dem. Sen visas nuläget på stjärnhimlen och efter det kommer själva filmen. Filmerna varierar men just nu visas en film om rymdväder, en om dinousarier och en om korallrev. Vi missade tyvärr precis rymdväderfilmen och det kändes långt att hänga kvar till nästa visning av den filmen. Även om filmupplevelsen är rätt så häftig så tycker jag nog filmerna på Vattenhallen håller nog så god kvalitet - både närmare och billigare också!. På planetariet finns även en butik med roliga presenter och här säljs även lite godis om man vill ha till filmen. Det finns också en restaurang Cassiopeia i anslutning till planeteriet och jag hade tänkt att vi skulle äta där. Men det kändes lite sådär "finrestaurang" och allt gick väääldigt långsamt och till slut gav vi upp. Så mitt tips är att äta endera innan, på något café på vägen dit eller efteråt.

Prisnivå; Ja det här blir ju en dyr utflykt och jag kan väl fråga mig om det är värt tiden och pengarna o svaret blir väl njae. Vuxna 144 kr, barn 94 kr. Om man inte vill titta på film  i rymdteatern kostar det 89 resp 64 kr, betydligt billigare men som sagt så är det filmen i rymdteatern som gör Planetariet värt ett besök.

Barnvänligt; Ja men barnen bör vara lite större för att ha behållning av besöket. Barn under tre år avråder planetariet från att ta med in rymdteatern.

Mat; Många caféer på vägen hit; konstigt bemötande på restaurang Cassiopeia, jag hade def. inte kännt mig bekväm där inne med min tvååring.Vi hamnade på Kop amok som hade goda mackor till relativt låga priser och även får pluspoäng för vattenkannor med is och limeskivor i (min erfarenhet är att i Danmark tycker de att det är lite udda att dricka kranvatten - vattnet är ju ofta inte heller så där jättegott).

Ta sig hit; Ligger en kort promenad från Köpenhamn C så tåg är smidigt. Bor man i Helsingborg blir det billigare att åka färja över till Helsingör och sen tåg ner men den varianten tar lite längre tid än att ta tåget ner till Malmö och vidare över bron.

Göra här; Åh Köpenhamn! Njuta av storstadspulsen.

Senast besökt; Februari 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar