lördag 18 maj 2013

Båstad















Jag hade aldrig varit i Båstad innan, så i fredags tog jag tåget dit. Jag gillar att åka till ställen jag inte varit till innan - det känns lite som att vara på semester tycker jag. Sen gillar jag ju städer vid havet så det var ju inte helt otippat att jag skulle gilla Båstad. Båstad är väl lite en utpräglad sommarstad och det märktes lite när jag var där att allt liksom inte riktigt hade kommit igång än. Till skillnad från vissa väldigt platta städer i Skåne finns det ju en del höjdskillnader i Båstad - med trevlig utsikt från höjderna. Stationen ligger ganska högt och härifrån får man rätt bra överblick över mot stan. Sen är det en ganska så bra bit från stationen, lite långt att gå för en liten mellanstor unge (ta med en kick kanske?).

På vägen ner mot centrala Båstad passerar man ett antal ställen som kan passa bra att stanna och pausa på. Contan (eller Café Continental) serverar både mackor (även varma mackor), sallader, pajer, Bjäreglass och fika - allt ser väldigt gott ut. De matiga grejerna ligger på runt 60-65 kr medan fikat kostar ca 20-30 kr. En schysst uteservering har de också! Nästa lilla ställe jag fastnar för är Place du café som ligger i anslutning till Lilla Köksboden, här finns inget jättesortiment men goda smoothies, frappucinos, latte mm samt små praliner.Choklad af Rickard är just nu "bara" ett ställe där man kan köpa med sig praliner men snart öppnar här ett café - självklart med fokus på choklad. Sigfridsgården serverar våfflor, kaffe och te i en charmig äppelgård under säsong.

På väg mot "torget" hittar jag en charmig bokhandel i gammaldags stil; Bjäre bokhandel - utsedd till Sveriges bästa bokhandel av tidskriften Vi läser! Bokhandeln har även ett litet café ute på innergården - Café Bokhandlargården - just nu har de bara "sötfika" men till sommaren öppnar de upp med mackor mm - mysigt! På själva "torget" ligger nyöppnade Victoria , här kan man äta lunch för 95 kr men även paj (79), Cesarsallad (95), eller varma mackor (69). Själva Båstad är ju inte särskilt stort och havet känns hela tiden nära, särskilt i hamnen såklart. Här finns en fin strand och gungor och många ställen att äta och fika på. Sands bakficka har ett schysst koncept med varma mackor m sallad (79( smörrebröd (ett 55 kr, två för 100),och lite olika rätter (95-110), här finns även en massa fikabröd som ser gott ut och såklart även glass. Uteservering med utsikt över tennisbana (bara i Båstad?!?), här finns även flera ställen som Badkrukan (strandhäng), Fiskekajen (som ju riktar in sig på fisk, men även serverar köttbullar till barn). Vill man kan man promenera längs vattnet- då kommer man så småningom till Malenbadet där det förutom strand finns en liten lekplats och bryggor att bada från.

Runt omkring Båstad finns väldigt många utflyktsmål, kolla tex på Utflykt.nu, Bastad.com, eller Upplev Bjäre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar