lördag 1 juni 2013

promenad + mat

En av mina absoluta favoritaktiviteter är att gå på nåt fint ställe; endera ute i skogen eller vid havet och sen äta gott. Detta har man ju förstås möjlighet att göra på många olika ställen - här är några ställen jag kan rekommendera;

Promenad i fin natur/skog + mat

Wallåkra är ju väldigt trevligt; naturreservat och krog med schysst sommarmeny, Wallåkra ligger i Råådalen och vill man hit innan krogen öppnar för sommaren kan man ju tex äta på Tomatens hus

På Söderåsen finns många möjligheter att kombinera vacker natur med god mat; vi ar ju till Stationen Röstånga för någon vecka sen och åt en väldigt god brunch, kombineras med promenad i nationalparken, utgå endera från Skäralid eller Nackarpsdalen. Förutom Stationen är Fenix café i Röstånga och Skäralids restaurang två tips. Om man vill undvika folkmassorna i nationalparken kan jag rekommendera Klåveröds strövområde, här kan man äta på Klåveröds vandrarhem.

Pålsjö skog är nära, och lättillgängligt och Pålsjöpaviljongen har en schysst meny.


Promenad vid hav + mat

Havsleden - varje gång jag går här tänker jag på hur lyckligt lottad jag är som har den precis runt hörnet, och nu är det rätt tid att gå där - medan rapsen fortfarande blommar - så himla vackert. Sen kan man äta på Hamnkiosken eller Helgas hamnkrog i Ålabodarna . Eller gå ända till Borstahusen. Om man vill kan man förstås börja i Landskrona och gå därifrån norrut.

Kullaleden bjuder på många möjligheter till promenad längs hav och mat - kolla in hemsidan. Vi har gått två olika sträckor av leden och ätit på Vikens hamnkrog.

En utflykt till Mölle kan ju kombineras med liten promenad till Ransvik, eller så åker man upp till Kullaberg.

Jag vill jättegärna ha tips på fler ställen där man kombinera schyssta promenader med bra mat, ofta finns kanske det ena men inte det andra...

Bilden är från dagens promenad på havsleden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar